Návod: Ako správne krútiť hlavou pri čítaní


Povedala by som, že tento článok je takým dodatkovým k jednému, čo som už napísala. V ňom som spomínala veci, ktoré mi vedia úplne znechutiť čítanie série.
Tento raz tu mám skôr vety a drobné veci. Občas ma naštvú do nepríčetnosti, ale ak je kniha dobrá, tak ju čítam aj tak.



1. "Nie som pre teba dosť dobrý/ Nie som pre teba dosť dobrá"
Táto veta mi začala liezť na nervy až po jednej nemenovanej knižnej sérii.
Niekto má očividne problémy so sebaúctou, ale ja to nie som. 

2. Pri telefonáte: Prikývla som, ale potom som si uvedomila, že ma nevidí.
Ak táto veta nie je v každej druhej knihe, tak potom nikde. Počítam ju za jednu z najpoužívanejších výrazov posledných rokov... a len tak mimochodom, Stalo sa to už niekomu? Lebo mne nie. Pokiaľ chcem s niekým volať, snažím sa byť natoľko pri zmysloch, aby som aspoň odpovedala.

3. "Nechcem, aby si sa so mnou vyspala," povedal raz večer obyčajný pubertiak.
Ako môže toto vypustiť z úst knižná chalanská postava, s ktorou by mali podľa zákonov prírody zametať hormóny? Či už je milý, nevinný alebo neviem čo ešte. Pokiaľ sa mu páči nejaké dievča a už dva roky sú len na prvej méte, pochybujem, že sa na ňu bude veselo usmievať, keď mu vmietne do tváre, že ešte nie je pripravená.

4. Veľké prípravy na súboj, ktorý sa nekoná, lebo všetky tupé hrdinky sa z neho vždy nejako vykecajú
Ja osobne to zvaľujem na lenivosť autorov pustiť sa do napísania poriadnej akcie. Väčšina YA kníh je totiž slabým odvarom predstáv, ktoré sa mi v hlave zjavujú pri čítaní prvých strán. Niekedy mám pocit, že ešte aj ja by som vedela ich knihy lepšie zakončiť.

5. "Chcela som ho, ale nemohli sme spolu nič mať." (Čitateľ sa čuduje prečo)
Je to zbytočný doplnok na naťahovanie deja, lebo autor vie, že čitateľ čaká iba na to, kedy sa dajú postavy dokopy. Snaží sa tým často zakryť nulový dej a zápletku.

6. "Nemohla som sa mu úplne oddať, lebo ma znásilnili." Ale neustále rozmýšľam o sexe s ním.
Toto je zase jedna z vecí, čo mi často prekážajú pri New Adult. Je to zrejme charakteristickou vlastnosťou žánru, ale to vážne nedokáže vymyslieť niekto niečo iné? Po piatich knihách ma to už vôbec nebavilo.

7. "Neviem si vybrať." Muža A budem mať asi na pondelok, muža B na utorok, muža C na stredu a tí ostatní si musia podeliť zvyšné dni.
Buď sa hlavná hrdinka pripravuje na kariéru prostitútky, alebo si musí najprv vyskúšať všetkých chalanov v rade, aby sa mohla rozhodnúť, ktorý jej najlepšie sedí.

8. Mal nádherné oči, nádherné vlasy, sexy telo, hral futbal, voňal ako jarná tráva, všetci ho zbožňovali a obdivovali, v škole bol hviezdou. Jéééé, a vybral si mňa! Obyčajnú, škaredú, hlúpu a naivnú sivú myšku. Radšej pred ním budem utekať, aby si náhodou nepomyslel, že ho chcem.
Potrebuje to vôbec komentár?

9. "Ha! Ja som to všetko vedel, ale nemohol som ti to povedať, lebo si nebol pripravený poznať pravdu," zahlásil vševed na konci knihy. Videl budúcnosť a mohol ma ušetriť troch zlomenín, straty kamošky a dlhej cesty.
Tiež to pokladám za naťahovanie príbehu. Nikdy som veľmi nepochopila, prečo ak nejaká postava v príbehu presne vie, čo sa stane, neupozorní na to hlavného hrdinu. Veď ak vidí budúcnosť, asi to nemá len pre osobné potešenie, ale na to, aby pomohla.

10. "Je vojna. Teraz sa musíme sústrediť na dôležitejšie veci. Ako napríklad na prežitie." Ale jediné, o čom som celý čas uvažovala, bol on a jeho žiarivé biele zuby a teplé ruky.
V tomto prípade nie je s hlavnou hrdinkou zase niečo v poriadku. Nemá žiadny pud sebazáchovy a ani trochu ju nezaujíma, čo bude ďalej? Stavím sa, že ženy počas vojen nemali čas uvažovať o tom, kedy si dajú jazýčkovú so svojím nápadníkom. S najväčšou pravdepodobnosťou sa totiž skrývali pred nepriateľskými vojskami a snažili sa neumrieť od strachu.

Nájdu sa aj u vás podobné drobnosti, no napriek tomu sa vám z nich scvrkáva mozog?

11 komentárov

  1. Výborný článok. :D Zasmiala som, znova som sa zasmiala a pri žiarivo bielych zuboch som úplne vybuchla do smiechu. :D

    So všetkými bodmi súhlasím. 7 a 8 sú najčastejšie, ale pravda v NA sa stretávame najmä s 1 a 5.

    V tomto momente ma ani nenapadne, niečo ďalšie, čo by tam pasovalo, ale určite by sa ešte niečo našlo, ak by som naozaj silno porozmýšľala. :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem a som rada, že som ťa pobavila. :D
      Tak mne napadli prvé body hneď a s tými poslednými som sa musela potrápiť. Vedela som, že je toho veľa, ale na tú potvoru mi nič neprišlo na myseľ. :D

      Odstrániť
  2. Asi najviac ma irituje bod číslo 10. A ten s číslom 2 ma pobavil, máš pravdu, vyskytuje sa to v knihách veľmi často :) S bodom 3 tak trochu nesúhlasím, lebo poznám v reálnom živote chalana, ktorý je fakt taký, že keby mu jeho vyvolená, po ktorej už roky túži, povedala, že ešte nie je pripravená, tak by to pochopil a usmial by sa na ňu. A ten úsmev by bol naozaj úprimný.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Tak určite existujú výnimky, ale ja nikoho nepoznám :D

      Odstrániť
  3. Naprostá, naprostá, naprostá pravda! :D Pobavilo mě to a dostalo do kolen, protože se to vážně vyskytuje skoro ve všech knihách, které jsem poseldní dobou četla. Totálně jsi to vystihla :D

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Výborný článok. Pobavil. Máš úplnú pravdu... vo všetkom :D

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Výborný článok, bežne do telefónu prikyvujem :D :D :D
    Inak, v poslednom čase sú tie hrdinky rozmaznané a nechcú si zašpiniť ruky poriadnym bojom, mali by ísť do nejakého výcvikového tábora, kde im vytĺču tie nezmysly z hlavy a pretvoria ich na poriadne rozumné baby :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Čoby, stačí ak pôjdu do Ametystového lesa a Meggie ich poriadne nakope, aby sa spamätali :D

      Odstrániť
  6. skvelý článok, súhlasím so všetkým, čo si napísala.. :D ale najviac klišé zo všetkého je asi číslo 8 a to mi už fakt vadí :D

    OdpovedaťOdstrániť
  7. "Pokiaľ chcem s niekým volať, snažím sa byť natoľko pri zmysloch, aby som aspoň odpovedala."

    smiala som sa z toho po celé čítanie článku :D super ! :)

    OdpovedaťOdstrániť