Zo zákulisia príbehov #7 Prípravy na písanie

Cez august sme s Moon oddychovali a v septembri sme toho mali v škole priveľa, takže na projekt sme vôbec nemysleli, ale tento mesiac rozhodne všetko dobehneme. Pripravila som si pre vás trošku nezvyčajnú súťaž o knihu autorské pomôcky, ktoré by nikomu z nás nemali chýbať na stole či v skrini. 

Ako sa môžete zapojiť do projektu?
- mali by ste sa venovať písaniu a mať blog
- s Moon budeme rady, ak ako titulný obrázok použijete jeden z našich obrázkov
- stačí si skopírovať otázky a odpovedať na ne
- pridajte sa do linkovača, aby sme vedeli, ku komu máme zavítať a prečítať si jeho odpovede

Na čo je tento projekt dobrý?
Prostredníctvom neho vám chceme poskytnúť náhľad do "zákulisia" našich príbehov a dúfame, že rovnakú možnosť nám poskytnete aj vy. Podelíme sa s vami o skúsenosti, zaujímavosti a problémy v písaní, ale takisto položíme vám aj nám otázky, o ktorých by ste inak možno nerozmýšľali. Týmto by sme vám chceli pomôcť napredovať v písaní a takisto vám ukázať, že nie ste jediní, kto sa pasuje s podobnými strasťami alebo, naopak, sa raduje z podobných úspechov. 
A, samozrejme, neminú vás ani nejaké tie drobné knižné odmeny.




Prípravy na písanie

1. Píšeš si plán príbehu alebo si len sadneš a ťukáš? 
Bez plánu by som sa zrejme nikam nepohla. Vždy, keď sa pustím do písania príbehu, mám načrtnutú aspoň približnú osnovu. Spíšem si v krátkosti aj niekoľko scén, ktoré sa mi prehrávajú v hlave a mohli by mať v texte nejaké významné miesto. Mám zoznam postáv aj základné údaje o nich. Najviac času mi však zaberie preštudovanie danej tematiky – momentálne hlavne poznávanie kultúrnych symbolických miest, mytológie a starých legiend zapadnutých prachom, ktoré odniekadiaľ musím vykopať. 
Sadnúť si a písať môžem iba v prípadoch, keď mám potrebný materiál a osnovu. Inak by to vyzeralo tak, že sa niekde uprostred zamotám, znechutí ma to a buď seknem s písaním, alebo to budem musieť celé prepísať. 

2. Koľko súborov s informáciami o príbehu máš v počítači? 
Neskutočne veľa. Mám ich okolo tisíc v netbooku, ale ďalšie sa kopia na harddisku, USB kľúčoch, v Dropboxe a v stolovom počítači. To som už tuším raz spomínala.
„Neprežili sme všetci. Obsidiánový prúd nás prepustil zo zajatia, ale iba najsilnejší mali dostatočne pevnú vôľu vrátiť sa. Pri mori som predtým často nachádzala ulity bez slimákov. Rovnaké to bolo s mojimi bratmi a sestrami. Našla som ich ulity a vo vnútri nikto nebol. Zostali prázdni.“
- V znamení rubínu

3. Hľadáš fotky ľudí, ktorí sa podobajú na tvoje postavy? 
Kedysi som to zvykla robiť. Vlastne som tým bola dosť posadnutá, aby som našla nejakého herca, ktorý sa presne kryje s mojimi predstavami. Čo som však nečakala, bolo, že také fotky nikde nenájdem. Teraz už blúdim skôr len po Pintereste, kde mám k VZA, VZR a VZO samostatné nástenky a lepím si tam všetko, čo sa mi hodí k danej časti. Niekedy ma to dosť inšpiruje a postrčí vpred. 
Akurát pred pár týždňami som sa prehrabovala cez tých mojich tisíc súborov a objavila som asi z roku 2010 galériu k VZA. Najviac sa mi pozdávala fotka Carsona a cudzinca, na ktorého som si, samozrejme, vybrala Logana Lermana. Lenže toho by som si zrejme napchala všade, keďže v tej dobe som ním bola trochu príliš posadnutá. 

„Netuším, kto som a čím chcem byť. Príliš dlho som sa sústreďoval na to, ako nebyť tým, čo mi je predurčené."
- V znamení rubínu

4. Snažíš sa svoje postavy spoznať bližšie? (napríklad: čo majú radi alebo čoho sa boja) 
Moje postavy sú súčasťou mňa. Predpokladám, že ich poznám rovnako dobre ako oni mňa. Ak však ide o podobnosť, v tomto smere mám najbližšie určite k hlavnej hrdinke Meggie. Tak trošku jej totiž prepožičiavam vlastnosti a aj to, čo mám alebo nemám rada. Niekedy je to dokonca neúmyselne a až potom si všimnem, že som to spravila. 

5. Píšeš si nejaké poznámky k príbehu a ak áno, kam si ich zapisuješ? 
Všade, kam sa dá. Do počítača a do zápisníčka, ktorý si nosím vždy so sebou. Zápisníky zbožňujem, furt, keď vidím nejaký pekný, neodolám a kúpim si ho. Okrem tých z Panty, keď som sa pozrela na cenovku, skoro mi oči vypadli. Minule som super zápisníky našla v Lidli.

6. Je pre teba náročné začať písať nový príbeh?
Určite áno. Vyžaduje si to najprv veľa uvažovania a aj potom, keď prvýkrát otvorím Word, pociťujem v žalúdku nepríjemnú nervozitu, že čo ak to nebude spracované tak, ako naozaj chcem? Toho sa vždy obávam. Aj keď je pravda, že veľa nových vecí som nezačínala, keďže ja sa v podstate stále venujem iba Kronike. A ak som aj niečo nové skúšala písať, vždy som bola z prvých kapitol nesmierne nadšená a až postupne pri strede som zistila, že tam mám diery, nedomyslené veci a vlastne to rovno môžem celé prepísať, ak z toho plánujem spraviť niečo čitateľné. 
Súťaž o autorský balíček

Podmienky:
- súťaž trvá do vydania ďalšieho článku v tejto rubrike
- zapojiť sa môžu iba tí, ktorí publikovali MINIMÁLNE jeden článok v projekte Zo zákulisia príbehov.  Takže ak máte o balíček záujem, ale ešte ste sa nezapojili, máte šancu tento mesiac 
- tiež by ste mali byť aspoň raz pridaní do linkovača pod článkami
- súťaž je len pre autorov so slovenskou doručovacou adresou
- podmienkou je vyplnenie FORMULÁRA

Čo vás čaká v balíčku?
Nechajte sa prekvapiť

Otázky na skopírovanie:
1. Píšeš si plán príbehu alebo si len sadneš a ťukáš? 
2. Koľko súborov s informáciami o príbehu máš v počítači?
3. Hľadáš fotky ľudí, ktorí sa podobajú na tvoje postavy? 
4. Snažíš sa svoje postavy spoznať bližšie? (napríklad: čo majú radi alebo čoho sa boja)
5. Píšeš si nejaké poznámky k príbehu a ak áno, kam si ich zapisuješ?
6. Je pre vás náročné začať písať nový príbeh?

Linkovač:



1 komentár

  1. Asi nie je normálne, aby som sa z tohto nového dielu tešila tak, ako sa teším :D Nuž... Neva :D Myslím, že na 80 % sa v odpovediach na tieto otázky zhodneme, hádam až na tie zápisníky - ja mám jeden zošit, kam si väčšinou čmáram scény, ak mi niečo napadne a práve nie som pri pc, ale inak si poznámky na papier obvykle nepíšem, ja ani v normálnom živote nie som schopná písať si poznámky do diára, sotva zvládam tie poznámky, ktoré si vediem v súvislosti so školou a s úlohami :D A páči sa mi tvoja posadnutosť pinterestom... ja som to raz skúšala, ale nejako extrémne ma to nechytilo a aj tak som nakoniec skončila pri obrázkoch k seriálom namiesto nejakých inšpiratívnych obrázkov k písaniu :D

    OdpovedaťOdstrániť